Multatuli,
Grafschriften op Thorbecke
Idee nummer
972 van Multatuli begint als volgt:
“Gelyk de
lezer weet, breng ik m’n tyd met spelen en drinken door. Nu, ook dàt heeft z’n
goede zyde. Daar had ik zoo-waar in ’n opgewonden bui ’n heelen gulden aan de
speelbank gewonnen. Dat was kostbaar geld. Ziehier wat ik er mee uitvoerde.
Ik nam ’n
wissel op Engeland, en bestelde me by den “Schoolmeester” ’n behoorlyk
grafschrift voor den overledene. Tot m’n innige vreugd vernam ik dat er ’n
groote voorraad van die dingen “op stok” lag, en dat ze tegenwoordig niet veel
meer dan ’n cent het stuk kosten, wat me met ’t oog op 395 byzonder groot genoegen deed. Ziehier wat ik ontving voor m’n
anderhalve shilling:”
Vervolgens
plaatst Multatuli een groot aantal, 107, grafschriften op de overleden liberale
staatsman Thorbecke. De verwijzing naar nr. 395 volg ik. Daar staat:
“Spot met
zoogenaamd “heilige” zaken, bewyst niets tegen die zaken, maar wekt de tragen
op, en geeft den vreesachtigen moed: tot
nadenken over de vraag: of die zaken wel heilig zyn?
Dit is veel
gewonnen, want dan is de tyd daar tot eenvoudige redeneering, en de konklusie
ligt niet ver . . . ja, ze wordt dan meestal “een peer uit eigen tuin”.”
Multatuli
verwijst dan naar nr. 269, waar hij de “sokratische leerwyze” verklaart als
voor een groot deel voortkomend uit “ydelheid”. Maar de verwijzing geldt de
volgende passage: “- Peeren van onz’ eigen boom! zegt men, en dat beduidt
voorkeur voor die peeren, al waren ze ook onryp, zonder geur of smaak. . . “ De
associatie die bij mij opkwam met “een sigaar uit eigen doos”, is dus onjuist.
Multatuli
doet het voorkomen als zou Gerrit Jansz. Van de Linde, die publiceerde onder de schuilnaam De
Schoolmeester, de auteur zou zijn. Dat is een mystificatie, hij heeft ze echt
zelf geschreven. Ik plaats eerst een bloemlezing uit de grafschriften (ze zijn
genummerd en er staat eerst een nummer boven en vervolgens “Anders”:
II. Anders
Wandlaar die me hier begraven ziet,
Als ’t sterven een kunst was, dan lag
ik hier niet.
VIII. Anders
Liberaal
Als ’n aal.
XVII. Anders
Hoe ik aan den titel van eminentie
kwam?
Wel, omdat nooit iemand in
middelmatigheid het tegen me-n-opnam.
XXI. Anders
De man die hier begraven leit,
Stak uit in onuitstekendheid.
XXII. Anders
Leert dit van my, o menschen, leeft
broederlyk onder elkander:
Partyhaat is ’n afschuwelyk ding . . .
in ’n tegenstander.
LXVIII. Anders
Wat me in Aristoteles niet behaagt,
Is dat-i me nooit om raad heeft
gevraagd.
LXXV. Anders
Wie de juiste maat van m’n grootheid
wil weten,
Moet de lui meten die me naar hun maat
hebben gemeten.
LXXVII. Anders
Wie met gekken in vree wil leven,
Moet ze wat te kiezen even.
LXXVIII. Anders
Onder dit steentje,
Ligt ’n fenomeentje.
Hier stop ik
maar. Wil je er meer van lezen, zoek dan nr. 972 maar op. Multatuli was een
romanticus. Anders dan Potgieter, die ik hiervoor besprak, zocht hij het ideaal
niet in het nationale verleden, maar in het ideaal zelf. Wie de Max Havelaar
leest, weet dat hij voor zijn ideaal, zoals gerechtigheid, veel, heel veel, over
had. Waar hij teleurgesteld wordt in zijn ideaal, vervalt hij tot bijtende
spot. Een andere romantische trek is hem niet vreemd. Romantische
zelfvergroting is een duidelijk kenmerk van zijn literaire werk.
Waarom had
Multatuli zo’n gruwelijke hekel aan Thorbecke? Ik zoek het allereerst in de
liberale Indië-politiek. Maar er valt meer over te zeggen. Uit nr. LXXVII
kunnen we concluderen dat Multatuli geen bewonderaar was van de parlementaire democratie,
zoals Thorbecke die tot stand had gebracht. Maar ik ga hier niet verder op in.
Dik van der Meulen wijdt een uitvoerige beschouwing aan de mening van Multatuli
aangaande Thorbecke en de liberalen in zijn biografie van Multatuli, p.
497-499. ik kan daar niets aan verbeteren.
Over de vorm van de grafschriften schrijf ik
deze keer niet. Ze schitteren door pure eenvoud van vorm en bijtende spot. Van de vorm valt dus niet meer te
vertellen dan de rijmvorm en het metrum en dat kun je zelf ook wel. Spot valt
niet te verklaren, dan gaat de aardigheid er meteen af. Ik laat het hier maar
bij. Ik beschouw Multatuli als de grootste schrijver uit de 19e
eeuw. Hij schreef bijna proza en daarom koos ik voor deze grafschriften, die
een uitzondering daarop vormen en hem op één lijn stellen met Huygens, Staring
en ja, inderdaad, De Schoolmeester.
Multatuli,
Max Havelaar
Ik ben
makelaar in koffi, en woon op de Lauriergracht No 37.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten